Blogger Widgets

Saturday 24 March 2012

::: antara senyap, sunyi dan sepi :::

hmm..duduk sengsorang kt mcd ni..dan baru pas shock tgk sumthing yang mngkin akan nyebab ati tersentap sdikit..(heheh..tp xbleh crite kt sni..ni rahsia sndiri aje..) ujan renyai2..memg sungguh syahdu rase hati..


ape beza antara perkataan SENYAP, SUNYI dan SEPI???
bagi aku ia amat berbeza..ni definasi dari aku sndiri la kan..SENYAP tu nunjukkan keadaan or suasana persekitaran..contoh mcm dalam lif..sume orang diam dan x bercakap sepatah pun..aku pun x faham knape..huhuhu..


SUNYI adalah satu jenis prasaan..kngkadang dalam tmpat yang ramai pun kite akan rase sunyi..mnkin kte x dpt adapt ngan keadaan mase tu..nyebabkan kte mcm terasing dan rase bgaikan seorang..mcm lone ranger! heh..


dan SEPI bagi aku plak..satu jenis perasaan gak mcm sunyi tapi die plus penderitaan..mngkin sesorang tu sgt sepi jika orang yang die sayang da pergi dalam dunia ni..sepi x macam sunyi..kalau sunyi, kalau die da jumpe keadaan yang leh wat die x trase trasing..die akan kmbali snyum dan normal back..tapi sepi cm mengambil masa untuk pulih..lagi truk klu die x dpt di recover mngkin akan mudarat orang tu plak..die akan kemurungan dan paling mengerikan die mgkin akan dapat sakit mental! (ish..dijauhkan la arapnye)..


pe yang aku nak crite kan sbenornye ni..oo..SENYAP aku salu gunekan pkataan tu nak suh students diam dalam kelas or library..sampai da x larat nak ulang pekataan tu tp ssh btul nak dilaksanakan..budak x diam2..tensen! (T ___ T)


SUNYI: ni memang salu dihadapi orang termasuk aku..ble diingat balik, ni bukan kali pertama aku rasa sunyi..sepatutnya aku da lali..alaaa...alah bisa tegal biasa..lagipun aku skang ok2 aje..xde la mcm ms kcik dlu..klu rase sunyi dan sengsorang je..mule la nangis..huhuhu..ntah pape kan..mngkin sbb aku suke bercakap..dan ble just duduk sorang, kte akan rasa lain..


SEPI: blum lagi la smpai tahap ni..dah harap sgt ia xkan jadi pada aku or pada sesape je dalam dunia ni..amin..


banyak lagi nak dceritakan..tapi xtau nak stat dari mana..abes nya aku termenung je kt luar tingkap..huhuhu..kngkadang ada bnde yang kte xdpt diluahkan dengan kate2..k lah..sblum merepek lebih jauh..jom kte baca apa tips dibawah..arap dapat dipraktikkan (^_^)


TIPS HILANGKAN RASA SUNYI DAN SEPI




  • Maha Pencipta

Kembalilah kepada Pencipta. Mohonlah petunjuk daripada-Nya supaya perkara lalu itu dapat mematangkan diri. Kita juga lebih berhati-hati dalam menjalani hidup ini dengan lebih tabah dan kuat.



  • Perbaiki diri

Ambil peluang yang ada ketika anda berseorangan ini untuk muhasabah diri..tengok balik apa kesilapan kita..sikap buruk kita..dan cube semampunya perbaiki diri sendiri..



  •  Bercuti

 Ketahuilah ketika anda berseorangan, bila-bila masa saja anda boleh pergi bercuti tanpa perlu merujuk sesiapa. Jadi ambil peluang ini untuk mengembara ke tempat yang x pernah pergi dan hayati serta nikmati pengalaman itu..



  • Jumpa kawan

Jumpa kawan-kawan lama dan cuba berborak tentang kenangan-kenangan lama..pasti akan menceriakan hari anda..mule kan sekarang! ambil telefon dan kol kwn baik anda di masa tadika, sekolah, universiti or tempat kerja lama..pasti banyak hendak diperkatakan kan (^_^)



  • Bersenam

Apa kata anda lakukan senaman? Ketahuilah ini masanya anda membuang toksik dan lemak yang sudah lama terkumpul di dalam badan. Pasti kita akan lebih bersemangat dan percaya lah dengan berpeluh..rase ceria itu pasti akan muncul! Badan anda pun pasti tambah  sihat dan cantik..



  •  Bermesra bersama keluarga
Ambil masa yang ada ini untuk bermesra dengan ahli keluarga. Balik kampung dan tenangkan diri anda di sana. Melihat muka ibu ba




  • Sukarela

Untuk mengurangkan rasa bosan, kunjungi rumah anak yatim, orang tua atau pusat pemulihan untuk melakukan kerja sukarela. Tempat sebegini pastinya mampu membuka dimensi baru dalam pemikiran. Malah anda akan sedar, masalah kesepian anda itu sebenarnya jauh lebih kecil daripada masalah mereka.




::: arap dengan tips kat atas tu..kte dapat la manfaat kan bersama-sama..hidup ni hanya sekali..jadi kte enjoy!! huhuhuhuhu..selamat meluangkan masa di ujung minggu!!   take k there :::

No comments:

Post a Comment

Delicious Donut