Blogger Widgets

Friday 23 March 2012

pemberi hutang dan pembuat hutang!!! hmmmm..

hari ini nak mnceritakan tentang satu kisah benar...

ada lah satu hamba Allah ini telah meminjam sjumlah wang (bagi aku agak besar jumlahnya) dari aku..aku bagi pinjam seikhlasnya sbb die mrupakan sorang yang memg ad masalah kwangan..gaji nye x besar mane..dan perlu byr mcm2..dan die agak baik la ngan aku..salu mndengar prob2 aku..jadi klu x tlg mcm x sdp plak..dan die mntak ri tu btul2 selepas beberapa hari gaji masuk..klu family or orang tersayang tidaklah aku bkire sgt..tp ni mcm bg pd orang luar..mcm x bp syok plak klu lelame pinjam dan x de gaye mcm nak bayar...

nak dijadikan cerita..bulan ni aku nak pkai duit byk..nak byr road tax kreta..yg tu aje dah more than one thousand!! sewa umah..bil air letrik..servis gg lagi (yang ni akn ku crite next nnt..huhuhu), mnyak kreta..bagi abah mak, mkn, plus utk hiburan sket..di bajet-bajet bgaikan tidak ckup untuk digunakan dalam tempoh sbulan ni..

maka, aku pn menuntut le balik wang yang telah dipinjam (dapat suku dlu pun xpelah) utk digunakan sbg duit tambahan..namun jawapan yang aku dapat sngguh negatif..die kate suh tgu je gaji aku masuk lusa or dua ari kmudian (memang gaji aku masuk dua ari pastu pun..saje je ak nak mntak ngan die), masa tu kan aku  da ade duit katenye..

dari ayat tu bunyinye mcm xnak bayar je..lagi satu nape plak die sibuk gaji aku yang nak masuk tu..spatutnya die fikirkan gaji die yang ptt byr tu..namun sesungguhnye aku xtau gaji die masuk ble..gaji aku senang la tau..pkerje kerajaan memg dapat gaji nye tarikh yang sama sume orang..mngkin die ada knalan kerje kerajaan gak..

dah die ckp gtu..ilang punce aku nak balas ape..kang desak lebih kang..gaduh putus kawan kang rase x best plak kan..x sdp gak klu die mnjaje kt sume orang yang aku ni bkire sgt ke..ape ke..ish ish ish ::: aku klu bleh xnk cari pasal ngan sesape pun :::

aku faham die pun ngah sengkek (mgkin sntiase sengkek)..tp arap die dpt lbeh btanggungjawab dan try la cr solution cmane pun agar dpt bantu aku ni..aku nak mntak suh die bayar lagi pun mcm segan..pelik kan.. SI PEMBERI HUTANG LEBIH SEGAN DARI SI PEMBUAT HUTANG.. orang yang bhutang relax je..kte si pemiutang (pemberi hutang) cm takut plak ngan pnghutang..ptt die yang takut ngan die..huhuhuhu

malas la plak nak btindak mcm along..arap die akan brusaha bayar sket2 utang tu..mls da nak menggesa..arap die faham-faham lah (U_U)

SO, apa hukum orang x bayar or melewatkan hutang ni ek???

::: Seseorang yang berhutang sepatutnya berikhtiar dan berusaha lah membayar hutang yang dipinjamnya kerana hutang itu WAJIB DIBAYAR. Tindakan menunda atau melewatkan pembayaran hutang dilarang kerana itu satu kezaliman. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya "penundaan hutang bagi mereka yang mampu adalah satu kezaliman".

Namun, sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Melayu kite ketika menurunkan jenazah dari atas rumah menuju ke tanah perkuburan, waris si mati pasti akan mengumumkan kpd orang yang hadir supaya menuntut mana-mana hutang yang ditinggalkan si mati.

Berkaitan hutang juga, roh si mati hanya akan bebas selepas segala hutangnya dijelaskan oleh warisnya atau sesiapa yang sanggup mengambil alih untukk menjelaskan hutangnya itu seperti orang perseorangan mahupun baitulmal. :::

Kesimpulannya, hutang WAJIB dibayar..jangan biarkan ia menjadi hutang lapuk (hutang yang tidak dapat dituntut). Lagipun da reti pinjam xkan x reti nak bayar..lain lah klu memang da terlupe sangat..tp klu da diingatkan cepat2 la disegerakan pembayarannye..

p/s: hmmm..tringat plak utang ptptn aku..byk ag x bayar..rase da mampu bayar..aku yg sngaje lengah2 kan..
err...adakah jodoh ak mcm berat smpai sbb aku xnak byr ptptn tu ek?? hmmmm..fikir2 kan cik aiza!! 

ada sorang temanku suke benor karoke lagu ni..heheh..jemput dengar gak



No comments:

Post a Comment

Delicious Donut