Blogger Widgets

Sunday 29 April 2012

SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR UNTUK PILIHAN RAYA???

ari ni da 30 April 2012..aku rase tiap ari bace paper..dengar berita..msti ari2 crita tentang pilihanraya..da naik muntah da tgk n bace..aku xnak la ckp aku sokong mane..or nak kempen yang mane2..sbb kang x pasai2 kene pape plak..mklumla skang cnggih..dorang leh detect je pe yg kte tulis..heh

tp sjujurnye ak mcm da muak..sbb ad yang dengan gaye nak cari pasal nye..ade yang gaye mcm pembodek..ade plak yg mcm sngaje menambah minyak kt bara api..mcm-mcm kan..aku da penah ngundi skali dlu..dan sjujurnye aku ngundi biru gelap..heh..tapi kini mcm x pasti..bkn sbb aku salu dengar si die ckp ttg kbaikan ijau..tp sbb aku rase mcm bosan..sbb dorang da gaye mcm mngungkit..memberi tp bagaikan arap balasan..tu satu sikap yang x baik..dan aku akan cuba elak sikap tu..diharapkan sgt sikap2 mcm tu x kan wujud da dalam idup aku..korang pun sama..bahaye klu ad sikap bagi tp x bape nak ikhlas nih!

ni skang da nak abes bulan 4..orang kate pilihanraye da x lame lagi..memg da nak dekat sgt da..kwn aku sorang da g pun meeting untuk fru 13 minggu lepas..aku pun da tnye die..memang cnfirm ngundi cuti skolah bulan mei ni nnt..undi ape?? undi kan rahsia!!! huhuhu

Syarat kelayakan untuk mengundi:
  • Seorang warganegara Malaysia;
  • Telah mencapai umur 21 tahun;
  • Bermastautin di bahagian pilihan raya yang ingin didaftarkan
  • Tidak dihalang / hilang kelayakan oleh undang-undang yang berkuat kuasa
Tempat Untuk Mendaftar. Sekiranya korang adalah warganegara yang telah layak tetapi belum mendaftar sebagai pemilih/pengundi atau seorang pemilih yang ingin mendaftarkan pertukaran alamat pusat mengundi, korang boleh melakukannya di pusat-pusat pendaftaran berikut:
  • Pejabat-pejabat pos berkomputer
  • Pejabat-pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
  • Pejabat Daerah
  • Pejabat Majlis Daerah.
Cara Untuk Mendaftar. Untuk mendaftar sebagai pemilih or pengundi, korang perlu:
  • Datang sendiri ke mana-mana pusat-pusat pendaftaran
  • Tidak boleh daftar bagi pihak orang lain
  • Serahkan kad pengenalan korang tu kepada petugas SPR
  • Petugas SPR yang akan mengisikan borang pendaftaran berkomputer.
  • Semak borang pendaftaran yang telah diisikan oleh petugas SPR dan pastikan semua maklumat yang diisikan adalah betul dan mengikut sebagaimana dalam kad pengenalan sebelum menurunkan tandatangan
  • Menurunkan tandatangan korang selepas berpuas hati
  • Dapatkan salinan borang pendaftaran dan simpan sebagai bukti sekiranya perlu untuk membuat sebarang tuntutan semasa tempoh pameran, Rang Daftar Pemilih Tambahan nanti.
Klu korang da dftar da dlu..then macam terlupe plak kt mane korang ptt membuang undi, bleh pi kt laman web ni http://www.spr.gov.my/ dan klik kt semakan daftar pemilih..cume perlu masuk no kad pengenalan korang je..mudah bukan ?? (^_^)

so, pastikan korang sume yang berumo 21 tahun ke atas dan x duk dalam jail dan masih waras lagi kpale otak tu..pi la daftar ngundi..itu hak kite sbagai manusia yang menetap di bumi Malaysia ni..Malaysia ni kan satu aje kt dunia ni..huhuhu..mngundi la ngan pnuh berhemah..sbb stiap undian kite tu akan menentukan hala tuju masa depan negara kte..ni ngundi pun x perlu ssh2 bli kad topup..x kuar duit byk mana pun..malah ad orang kt sesetengah negeri leh dpt duit byk ag ms pilihanraye mcm ni..amik pluang nnt untuk membuat pilihan secara bijak ok!!!

selamat menjadi warga MALAYSIA yang bertanggungjawab..
love u Malaysia.. muah! muah! muah!


No comments:

Post a Comment

Delicious Donut