Blogger Widgets

Sunday 1 July 2012

aku spesis shopaholic ke???

pe tu shopaholic??? klu korang penah tengok film confessions of shopaholic msti korang faham pe yang aku maksudkan..shopaholic adalah ketagihan berbelanje..belanje yang ntah pape..Shopaholic atau ketagihan berbelanja adalah sejenis penyakit..penyakit??? takut betul bunyinye kan..huhu..

aku pun xtau adakah aku tgolong dalam penyakit ni ke x..jom kte semak tande2 andai ade tjebak ke x..haiiisshhh..


  • Ada banyak barang di dalam almari anda yang sudah lama tidak diusik. Atau mungkin belum pernah berkesempatan untuk memakaimya. (HA A.. ADA BAJU N KASUT YG AKU XPNH PAKAI PUN AGI..TU PUN SIBUK NAK BELI LAGI..TRUK TUL LA..)
  • Berbelanja adalah satu-satunya cara untuk anda menenangkan diri sekiranya ada masalah ditempat kerja atau peribadi. (YE..BETUL..BLE STRESS AKU SUKE PI TGK BARANG KT SUPERMARKET OR MALL..RASE SUNGGUH NENANGKAN JIWA BLE TGK BYK BARANG YG CANTIK TERSUSUN..GLE KE AKU??)
  • Membeli tanpa berfikir panjang. Asal ada sale, anda mesti membeli sesuatu walaupun tidak diperlukan. (HMM..YE..SEBAB AKU KAN TERFIKIR..ALAA..LAIN KALI KLU TERTIBE NAK GUNE OR NAK PAKAI..DA XDE SALE PLAK..NNT HARGE MAHAL..BAIK BELI SEKARANG..SALAH KE FIKIRAN AKU TU..HEH)
  • Sanggup berbohong kepada pasangan anda jumlah sebenarnya yang dibelanjakan. (HUHU..NI SELALU..SALU AKAN CAKAP MURAH JE..DAN KURANGKAN ARGE DIE KLU FAMILY DAN MUMUK TNYE..ERRKK)
  • Merasa menyesal setiap kali pulang dan melihat jumlah dan barang yang telah dibeli (HAAA..YANG NI X..SEBAB AKU AKAN TERUS BUANG SEGALE RESIT SEBAB XNAK TAU BAPE JMLAH WANG YANG DA ABES..KANG NYESAL..HUHUHU)
  • Berbelanja lebih dari kebiasaan bila anda tahu anda akan memperolehi bonus atau wang lebih pada bulan hadapan. Selagi wang belum ada ditangan, kita tidak sepatutnya memasukkan ia dalam budget shopping. Ia akan hanya menyebabkan anda terlebih berbelanja. (YANG NI PUN X..SEBAB AKU JARANG PK TENTANG WANG YANG BAKAL DAPAT DI MASE DPN..DAN PALING PENTING KTE WLU SUKE BELANJE CAMANE PUN..MSTI ADA DUIT SKET UTK SIMPANAN..HUHU)
dari pengamatan aku..rasenye ada gak la perangai shopaholic ni telah masuk ke dalam badan aku kan..lagipun aku memang spesis xleh dok diam kt umah..msti nak merayap je..suke sangat pi mall wlu pun knkadang just nak beli satu barang or window shopping je..aku pun xfaham ngan pangai aku nih..aku ada terbace kt satu blog cara nak mnyembuhkan dari penyakit nih..caranya:
  • Jangan bawa credit card bila korang plan nak berwindow shopping. Kalau boleh simpan duit lebih yang ada dalam ASB..susah sket nak bawak klua kan.. huhu(AKAN DIUSAHAKAN..HEHEH)
  • Listkan barang2 yang perlu di beli dan terus ke bahagian barangan yang korang da listkan tu. Contohnya, jika nak beli shampoo, terus ke bahagian jualan shampoo, jangan singgah di tempat alat solek dan sebagainya..kang mule la..nak beli bedak la..nak beli lipstik la..sedangkan kt dalam beg makeup korang da bsepah bnde tu.. (SUSAH NAK WAT NI..SEBAB ALANG-ALANG DA PI TEMPAT TU..MSTI NAK PI TIAP LORONG OR KEDAI..)
  • Cuba bershopping selepas minggu kedua anda mendapat gaji bulanan atau selepas pertengahan bulan. Dengan itu anda dapat mengagak jumlah baki gaji yang masih tinggal. (ERR..SUSAH NAK WAT JGAK..KAKI GATAL NAK BERJALAN AJE PAS ABES SEKOLAH AND CUTI UJUNG MINGGU..)
  • Elakkan berhutang. Ianya seperti mengambil dadah untuk menyelesaikan atau melupakan masalah. Kerana hutang akan hanya membuat penyakit shopaholic korang makin teruk. (ALHAMDULILLAH..SETAKAT NI X PENAH BHUTANG KLU ADA NAK BELI PAPE..NAK BELI GUNE DUIT SNDIRI AJE OK.XDEK DUIT..XYAH BELI..SENANG KAN)
  • Tepuk dada tanyalah selera. Berbelanja ikut keperluan dan keupayaan kewangan  sendiri..bukan just  mengikut perasaan jeles melihat kawan2 lain yang lebih berkemampuan berbelanja...jangan amalkan  prinsip biar papa asal bergaya! (MESTI..BELANJE PASTI IKUT KEMAMPUAN..XDEK DUIT BANYAK..JANGAN BERANGAN NAK BELI HP SAMSUNG GALAXY NOTE..HUHU)
::: huhuhuhu..mngkin bagi aku..aku bukan ketagihan berbelanje or shopaholic..mgkin itu adalah hobi aku..SUKE BERJALAN2 mengabekan duit yang ada..bukan boros ok..mgkin berbelanje utk gembirakan hati sndiri..duit banyak2 pun bukan bleh bawak masuk kubur pun kan..cume beringat..spend kan sket duit yang ada untuk menyimpan di hari tua kelak..atau klu ad emegency pape..ingat..kawan masa senang..bsepah bleh dicari..cube cari kawan masa susah..nama pun masa susah..so susah la nak jumpe..tertibe teringat kt sorang kawan..mase susah lngsung xde gaya nak menolong wlu pun tau wktu tu kte btul2 ssh..kawan mcm tu..xyah bkawan pun xpe..wat ugi aje..huhuhu..pe aku meraban ni..ingat..idup ni hanye skali..dan pastikan ia dipenuhi ngan kegembiraan..klu shopping tu mgembirakan..teruskan!! cuma jangam lupa dan nyusahkan diri.. (err..betul ke nasihat aku nih).. take care there..selamat berbelanje!!! muaaah!!! :::

(mgkin sbb ni orang pmpuan suke shopping kan..huhu)

No comments:

Post a Comment

Delicious Donut